Studentenprogramma

To be bred in a place of estimation; to see nothing low and sordid from one´s infancy; to be taught to respect one´s self; to be habituated to the censorial inspection of the public eye; (…) to have leisure to read, to reflect, to converse; (…) to be taught to despise danger in the pursuit of honor and duty; (…) to possess the virtues of diligence, order, constancy, and regularity, and to have cultivated an habitual regard to commutative justice: these are the circumstances of men that form what I should call a natural aristocracy, without which there is no nation.

Edmund Burke, 1791

De Schaduwuniversiteit: voor van een ‘aristocratie binnen de democratie’

Scholen en universiteiten in Nederland verwaarlozen hun taak om de Westerse Traditie levend te houden, met als gevolg dat tegenwoordige generaties studenten en jongeren van de bronnen van hun beschaving zijn afgesneden. Daarom heeft de Burke Stichting zich ten doel gesteld die draad weer op te pakken. Dat betekent dat wij ons vooral toeleggen op het organiseren van een “schaduwuniversiteit” voor talentvolle studenten: zomerscholen, conferenties, leesclubs en master-classes voor scholieren, studenten, promovendi en werkende jongeren. Activiteiten gericht op het hervinden van de morele wijsheid die ligt opgeslagen in de geschiedenis en de “Great Books” van het Westen. Zoals Edmund Burke schreef: People will not look forward to posterity, who never look backward to their ancestors. Wij hopen daarmee te bereiken dat een nieuwe generatie conservatieven zal opstaan, gewapend met een grondige kennis van het conservatisme als politieke filosofie en met een diepgaand besef van de pijlers van de Westerse beschaving, om de huidige maatschappelijke ontwikkelingen in goede banen te kunnen leiden. Het kweken van een aristocratie binnen de democratie. Wie ook de ambitie heeft tot die nieuwe conservatieve elite te behoren, neme contact op met de Burke Stichting.

It is well to be a gentleman, it is well to have cultivated intellect, a delicate taste, a candid, equitable dipassionate mind, a noble and courteous bearing in the conduct of life – these are the connatural qualities of a large knowledge, they are the objects of a University.

-John Henry Cardinal Newman, 1854